Ocenjevanje zaposlenih naj bo vaš ključ za nagrajevanje in napredovanje zaposlenih
Dober model in primeren pristop vam zagotavlja bolj motivirane zaposlene
V mnogih podjetjih je ocenjevanje zaposlenih stalna praksa, a na žalost večina podjetij tega še vedno ni sprejela.
Pogosto so te aktivnosti zanemarjene, ker se zanje ocenjuje, da vzamejo preveč časa in da ocene niso dovolj objektivne. Prav tako mnogi zaposleni, med njimi tudi vodje, menijo, da ocenjevanje nima posebnega učinka na motivacijo zaposlenih.
Izkoristite vse prednosti ocenjevanja zaposlenih!
Pravi pristop pri ocenjevanju vam pomaga postaviti prave ljudi na prava delovna mesta!
Dobro in realno ocenjevanje je pomembno, saj s tem zaposlenim dajemo povratno informacijo, jih bodisi pohvalimo za dobro delo bodisi opozorimo na najpogostejše napake pri delu, morda tudi oboje.
Že Gauss je ugotovil, da se populacija deli na nadpovprečne, povprečne in podpovprečne, pri čemer je povprečnih delavcev največ. Podobno se delijo tudi zaposleni in slednje morajo odražati tudi ocene pri ocenjevanju delovne uspešnosti.
O zaposlenih si je treba delati redne zapiske. Najslabše je, da vodja zaposlene ocenjuje samo enkrat letno in pri tem nima zapiskov o delu v vseh 12 mesecih. Potem so pogosto zaposleni ocenjeni na podlagi trenutnega počutja in stanja v organizaciji, na pa na podlagi celoletnega dela.
Zaposlenim je treba ocene predstaviti in objasniti. Pogosto namreč predstava o subjektivnosti izvira iz tega, ker vodje za svojimi ocenami ne stojijo s tehtnimi argumenti.
Zaradi teženja k izenačevanju zaposlenih, kar je predvsem v Sloveniji precej zakoreninjeno, se določena podjetja poslužujejo normativnega ocenjevanja (npr. 20-70-10 ali 20-60-20). Na tak način se vodjem razloži, da imajo lahko v ekipi približno 20 % nadpovprečnih, 70 % povprečnih in 10 % podpovprečnih delavcev ter jih morajo temu primerno razporediti.
Ocenjevalni obrazci naj bodo narejeni skladno z zahtevami delovnega mesta, zato izvajanje ocenjevanja zagotovo ni priporočljivo, preden se v podjetju ne pripravi model kompetenc. Pri pripravi obrazcev se odločimo za ključne kompetence in njihove kazalnike, saj predolgi obrazci ne prinašajo pravih rezultatov (mnogi zaposleni namreč prej obupajo). Prav tako je treba poskrbeti, da v obrazcih zaposlene sprašujemo o področjih, kjer lahko podajajo ocene.
Prvo načelo je: usposobite vodje.
Sledi pa tudi druga odlična metoda za povečevanje objektivnosti, in sicer ocenjevanje zaposlenih po metodi 360 stopinj. Tako oceno posameznega zaposlenega sestavljajo: samoocena, ocena nadrejenega, ocena sodelavcev in ocena podrejenih. Tako dosežemo večje število ocenjevalcev, obenem pa dobimo sliko o posamezniku iz vseh zornih kotov.
Ugotovitve iz ocenjevanja se morajo prenesti tudi v mehanizme nagrajevanja in motiviranja zaposlenih. Ocene lahko vežete na podeljevanje stimulacij, pri čemer se je treba odločiti, kako pogosto se bo izvajalo ocenjevanje. Prav tako je nujno treba nekaj narediti z ekstremi: najboljšimi in najslabšimi. Resnično najboljši morajo dobiti možnost napredovanja oziroma sprejemanja zahtevnejših delovnih nalog (če je to le možno), najslabši pa ultimat, da se izboljšajo. Možna alternativa je tudi premestitev na drugo delovno mesto, kjer bi se posameznik potencialno lahko bolje odrezal.